Capri tijdlijn

Onderstaand vindt je in een aantal highlights de historie van de Ford Capri. 

Juli 1966
Ford motor Company geeft toestemming voor het ontwikkelen van de Capri.

Nov 1968
In Duitsland en Groot Brittanie begint de productie.

Jan 1969
Op het Autosalon te Brussel maakt de Capri zijn debuut, Koning Boudewijn deed de “onthulling”.

Sept 1969
Debuut in GB van de 3000GT {136  DIN bhp}

Oct 1969
Op de Frankfurt Autoshow maakt de Capri 2300GT {125 PK} zijn debuut.

Maart 1970
In Geneve staat een RS 2600 op de show {die nog niet productie rijp was}  En in GB liep de “luxe” Capri 3000E van de band.

April 1970
Er zijn in totaal al 275,000 capri’s gebouwd en de Capri maakt zijn debuut op de NewYork Motor Show. Na afloop van deze show sleepte Ford voor Europa zo’n drie miljoen dollar binnen voor aankoop van “onze'” Capri.

Sept 1970
In Keulen gaat de RS 2600 in productie.

April 1971
In Oostenrijk behaalt de Capri zijn eerste overwinning in het Europese Toerwagen Kampioenschap. Dat zelfde seizoen wonnen de Capri’s alle race’s op een na! Zowel in 1971 en 1972 was de Ford Capri Europees Toerwagen kampioen.

Sept 1971
In GB rolden de allereerste “Capri Special” uit de fabriek,alleen verkrijgbaar in de kleur Vista Orange met alleen de V4 -2000GT.

Febr 1972
In GB worden de “basis” 1300-1600 en de standaard 3000 uit het “leverings programma van de Capri gehaald.

Juni 1972
In GB krijgen de 1600 GT-2000GT net als de 3000GT de “power bult” op de motorkap.

Juli 1972
In GB word de 3000E niet meer gebouwd.

Sept 1972
Een “update” van de Capri  gaat in productie,zowel in GB als Duitsland. Met 151 verbeteringen noemen wij dit de Capri “anderhalf”.

Okt 1972
De Capri is weer Toerwagen Kampioen,en op Le mans zijn ze eerste en tweede in hun klasse en een 8e en 10e plaats overall in deze 24 uurs race.

Aug 1973
Zijn er in totaal 1,000,000 Capri’s gebouwd, de miljoenste liep in Keulen van de band.

Dec 1973
De productie van de eerste generatie Capri’s loopt ten einde wel rollen er in Halewood GB nog een beperkte serie van 4000 stuks RS 3100 uit de fabriek. Eind Januari 1974 valt definitief het doek voor de Capri “anderhalf”.

Februari 1974
De Capri II maakt zijn debuut.Dec. 1973/Jan. 1974

Febr. 1974
De Capri II komt de fabrieken uit in de UK en Duitsland, en de Capri Ghia is het topmodel.

April. 1974
Het mischien laatste seizoen voor de RS3100 Capri’s, intussen 3,4 Liter. In Oostenrijk reden de twee Capri’s het grootste gedeelte van de race vooraan, maar moesten later opgeven. De V6 van Glemser/Hezemans was doormidden gebroken, en da’s geen leugen!

Aug. 1974
Eerste overwinning voor de RS3100 op ons eigen Zandvoort voor Mass/Stommelen.

Maart. 1975
In Geneve debuteert de S-Capri in de kleur zwart met gouden stripping. Ford sprak van de “Midnight” uitvoering. Met 1.6 en 2.0 en 3.0. verkrijgbaar.

Juni. 1975
In de UK gaat de S ook in  de verkoop, maar er is een beperkte productie.

Sept 1975
De XL 1300 & 1600 aanduiding vervalt en word voortaan GL genoemd.

Nov. 1975
De laatste race van het Fabrieks team uit Keulen met de RS3100 Capri in Kyalami, Zuid Afrika. Maar de Capri’s blijven nog een flinke tijd op de circuits aanwezig in de handen van privérijders.

Oct. 1976
In Halewood lopen de laatste Britse Capri’s van de band,vanaf 1968 tot 1967 kwamen er 337.491 Capri’s uit de fabriek.

Nov. 1976
In Engeland worden geen Capri’s meer gebouwd. Alle Capri’s worden nu in Keulen gemaakt. Aan de Amerikaanse Mercury Capri komt een einde.

Maart. 1978
De Capri III word gepresenteerd, er zijn veel verbeteringen doorgevoerd nieuwe kleuren en de S Capri met Recaro interieur steelt de show. De S is geleverd met 1.6 4-cilinder, de 2.0 V6 (later vervangen door de zuinige 4 cilinder) en de 2.3 V6.

Juli. 1978
Gordon Spice/Teddy Pilette winnen de 24h van Spa met de Capri 3.0 S. Gordon Spice Racing won driemaal met de Capri 3.0 S op Spa.

Jan. 1981
De totale productie van de Capri bereikt de 1.77 Miljoen.

Maart. 1981
In Geneve debuteert de 2.8i op dat moment is het de meest krachtige/snelle Europese Ford in serieproductie.

Juli. 1981
Voor Engeland is de 2.8i nu ook leverbaar, en er komt een beperkte serie Capri Calypso 1.6 en Cameo 1.3 voor Engeland. Tevens worden er 500 links- en 500 rechtsgestuurde GT4’s gebouwd.

Herfst. 1981
Klaus Ludwig wint met de Zakspeed Capri de Deutschen Rennsport-Meisterschaft.

Mei. 1982
Voor Engeland een beperkte serie Capri Cabaret 1600.

Jan. 1983
De 2.8i word opgewaardeerd met een 5-bak en nieuwe kleuren/interieurs. Ook de 2.0 L krijgt een 5-bak. Ook komt er nog een tweede serie van de Cabaret 1.6 en 2.0.

Juni. 1984
Capri Laser editie voor Engeland 1.6 en 2.0 .

Okt. 1984
Voor de Engelse markt is  2.8i ook verkrijgbaar met leren interieur en er komen nog wat nieuwe kleuren bij.

Nov. 1984
De Capri is niet meer leverbaar op het “continent” en in Keulen komen alleen nog maar rechts-gestuurde Capri’s van de lopende band af.

Juni. 1985
In Engeland zijn de eerste vijf plaatsen voor de Capri in de 24h van Snetterton!

Dec. 1986
De laatste Capri’s komen van de band in Keulen, waarvan er 1038 “Brooklands” waren. Een erg mooie versie van de 2.8Injection met lederen interieur en natuurlijk allemaal in Brooklands Green.

Uit een na-calculatie in 1989 blijkt dat er 1.900.557 Capri,s zijn gebouwd.

De website van en voor Capri rijdend Nederland